F¿dsel, d¿d, genopstandelse og det evige
liv i Zen
Tim Pallis
Lad os se lidt n¾rmere pŒ nogle eksistentielle sp¿rgsmŒl i bŒde kristendommen og buddhismen. Det man i buddhismen kalder erkendelse eller opvŒgnen er ikke en intellektuel erkendelse, som man kommer til ved at t¾nke sig til det.
En sŒdan intellektuel erkendelse har sine begr¾nsninger. Det at erkende sin egen og alle tings buddhanatur er en helt anden slags erkendelse, som tanken ikke kan gribe og sproget n¾sten ikke formulere.
Det er heller ikke en mystisk oplevelse, fordi en sŒdan oplevelse pr. definition har en begyndelse og en afslutning, mens den erkendelse, der her er tale om, har evigheden med sig. I buddhismen vil dette sige: Ens egentlige natur f¿r man blev f¿dt, mens man lever fra f¿dsel til d¿d. Men hvordan skal dette forstŒs?
Buddhanaturen er bŒde hinsides og dennesidig dvs. bŒde transcendent og immanent pŒ samme tid. Det er vores f¾lles sande natur og nuv¾rets situationstotalitet. Det er et interessant sp¿rgsmŒl om det, kristendommen kalder det evige liv eller gudsriget, i virkeligheden ogsŒ er dennesidigt. Det er det nemlig i buddhismen.
Det er ogsŒ et stort sp¿rgsmŒl, om den buddhistiske opfattelse af tilv¾relsen som Žn og hel strider imod det for kristendommen sŒ afg¿rende, at man har en anden, en trancendent Gud, udenfor en selv at henvende sig til.
Det er nok ulogisk for vort intellekt, at den buddhistiske Žne samtidig ogsŒ er en flerhed, hvor de enkelte eksistenser hver is¾r betinger helheden.
Det, at man i buddhismen siger, at alt er Žn, betyder ikke, at alt flyder sammen, thi hver enkelt eksistens er i buddhismen n¿dvendig for helheden og omvendt. Ethvert individ er en enestŒende eksistens, som til trods for sin individualitet ogsŒ betinger alt andet. Samtidig betinger alle ting i verden den enkelte eksistens.
I de fleste buddhistiske skoler eller traditioner har man i praksis noget uden for en selv at henvende sig til. Der drejer sig f.eks. om Amida Buddha i den japanske shin buddhisme. Man henvender sig til denne ÓkraftÓ eller ÓmagtÓ, som har lovet at frelse alle os alle. Dette kaldes tariki pŒ japansk, og betyder en ydre kraft, men jeg vil hellere t¾nke pŒ det som miskundhed.
I zen buddhismen er der derimod kun ens Óegen kraftÓ at s¿ge tilflugt til, og den kaldes jiriki. Men sŒ siges det ogsŒ, at der hvor jiriki oph¿rer begynder tariki.
Det betyder, at nŒr ens egne anstrengelser f.eks. ens s¿gen efter at realisere buddhanaturen kommer til kort, kommer nŒden fra den anden. NŒr alt hvad du g¿r, ikke duer, hvad g¿r du sŒ? Denne cul-de-sac er som snydt ud af n¾sen pŒ lutheransk eller eksistensteologisk kristendom. I dŒben har du fŒet det hele for¾rende.
NŒr denne miskundhed kommer til en buddhist, viser det sig, at den ikke er noget udenfor en selv, men netop ens egentlige natur, som er buddhanaturen. Det viser sig ogsŒ, at det er irrelevant at adskille mellem indre og ydre, sig selv og omverden.
Dette er vanskeligt at forstŒ for intellektet, som er vandt til sprogets dualistiske adskillelser. Men i virkeligheden er det sŒre dagligdags og ukompliceret.
En hund, der g¿r i n¾rheden, fanges af opm¾rksomheden, der som et spejl afspejler lyden. Enhver direkte sansning opfattes umiddelbart, f¿r tanken bestemmer hvad det er. I det altomfattende bevidsthedsrum, som vi hver is¾r er, er der intet udenfor. Der er i virkeligheden intet udenfor min bevidsthed.
Den zen buddhistiske praksis f¿rer ikke til denne erkendelse, som altsŒ ikke er en mystisk oplevelse, fordi vi hele tiden har v¾ret denne naturlige tilstand, som sanser og erfarer direkte. Men meditation er en tr¾ning i at v¾re Œben som et spejl, at registrere alt og v¾re den rene bevidsthed, hvor vi kan sanse verden sŒledes som den virkelig er.
Buddhismen tager menneskets frygt for d¿den meget alvorligt, og derfor har den udviklet en vej til at acceptere d¿den. Det er nok rigtigt, at livsgl¾den og d¿dsangsten h¾nger sammen. F¿dsel og d¿d h¾nger derfor ogsŒ sammen - der er jo ingen f¿dsel uden d¿d og omvendt.
Alligevel er det helt grundl¾ggende i buddhismen, at der ingen d¿d findes. NŒr man sp¿rger om, hvordan dette dog skal forstŒs, fŒr man det paradoksale svar, at man aldrig er blevet f¿dt. Det bliver man bestemt ikke klogere af, og det kan ikke forstŒs uden en s¾rlig erkendelse af vor sande identitet.
Her vil det v¾re pŒ sin plads at citere et Jesus ord: "F¿r Abraham blev f¿dt, jeg er" eller zen mesterens: "Hvem er du, f¿r du blev f¿dt?" Man kunne ligesŒ godt have spurgt: Hvem er du, nŒr du er d¿d? Der er ingen adskillelse i buddhanaturen bŒde f¿r, under og efter dette liv.
Den vigtige Hjerte-sutra siger blandt andet: "Intet forfald og d¿d og intet oph¿r af forfald og d¿d." Dette m¾rkelige udsagn siger noget om buddhismens vigtigste formŒl, nemlig at v¾re en medicin mod den lidelse, som forfald og d¿d er. Ved at erkende den man egentlig er, f¿r man blev f¿dt, eller efter at man er d¿d, finder man en livsalighed, som er dybere end livsgl¾den og d¿dsangsten.
Jeg bilder mig ind, at denne livsalighed ikke er forskellig fra kristendommens "evige liv". I shin buddhismen kaldes den "det evige lys" og i zen "det evige nu". Det er ŒrvŒgenhedens bevidsthedsrum eller det evige nuv¾r, hvor der ikke l¾ngere er nogen tanke om forfald og d¿d, sk¿nt der ikke er noget oph¿r af forfald og d¿d.
Hvordan skal vi forstŒ kristendommens "genopstandelsen og det evige liv" i en buddhistisk sammenh¾ng? Genopstandelsen er en kristen term for det ¿jeblik, hvor Jesus stŒr op fra de d¿de og bliver Žt med alle ting. Ved at tro pŒ dette mirakel Òsk¿n var pŒskemorgenÓ, bliver det muligt for den kristne at leve evigt. Dette er en god beskrivelse af det helt centrale i kristendommen.
Lad os derfor se
n¾rmere pŒ zen buddhismens forstŒelse
af genopstandelsen og det evige liv. For det er ogsŒ det helt centrale i
buddhismen. Hvad er genopstandelsen? Hvad vil det sige at leve evigt? If¿lge zen har det ikke noget at g¿re med, hvad
der sker, nŒr vi oph¿rer med at leve.
I den folkelige
buddhisme tror man ganske vist pŒ mange genf¿dsler, indtil mennesket befries
for sine karmiske bŒnd ved at blive
v¾kket. Da genf¿des man ikke mere. Men sŒdan er det ikke i zen.
Der venter heller
ikke et nyt liv, og sj¾len lever ikke videre et andet sted. Selv troen pŒ, at
det definitivt er slut, nŒr d¿den indtr¾ffer er en illusion. For det evige liv
er noget ganske andet for den praktiserende zen
buddhist.
At besk¾ftige sig
med sp¿rgsmŒlet om, hvad der sker "efter d¿den", er i sig selv en hindring for forstŒelse af, hvad man er og
hvad livet er. I zen adskiller man
ikke livet og d¿den. At leve er at d¿ hvert ¿jeblik.
Vil man absolut
bruge udtrykket "efter d¿den", er svaret det evige liv, som er ensbetydende med det evige nuv¾r,
og det er ikke forskelligt fra dette liv. Men hvordan skal det forstŒs sŒdant
helt konkret og almindeligt.
Zen er enig med
den kristne mystiker Angelus Silesius (1624-77), nŒr han siger: "D¿ f¿r du
skal d¿, sŒ du ikke d¿r, nŒr du d¿r, ellers omkommer du". Eller
Shakespeare (1564-1616): "Ved at bede om at leve erfarer jeg, at jeg s¿ger
at d¿, og s¿gende d¿den finder jeg livet".
Den indiske
mystiker U. G. Krishnamurti (1918-2007) sagde: "Livet og d¿den er Žn og
ikke to adskilte ting. Hvis man ¿nsker en befrielse, og det virkelig sker, vil
man d¿ som person for at kunne v¾re den befriede tilstand".
Zen buddhismens udelelige indsigt er ikke forskellig fra de mystikere
eller filosoffer, som ikke skelner mellem livet og d¿den her og nu. Ingen har
sagt det klarere end den ¿striske filosof Ludwig Wittgenstein (1889-1951):
"D¿d er ikke
en begivenhed i livet.
Det er ikke en
kendsgerning i verden.
Man erfarer ikke
d¿d.
Vort liv er
endel¿st pŒ samme mŒde
som vort synsfelt
er gr¾nsel¿st.
For livet i nuet
er der ingen d¿d.
Hvis der med
evighed ikke forstŒs
uendelig tidslig
varighed,
men ikke
tidslighed,
sŒ kan det siges,
at en mand lever
evigt,
hvis han lever i
nuet".
Zen buddhismens forstŒelse af "genopstandelsen" er derfor en
s¾rlig indsigt, som ethvert menneske, der praktiserer Buddhas dharma, egentlig talt er. Det er en
afklaring af ens identitet lige her og nu. Alle levende v¾sner har altid v¾ret
det, fordi de kan sanse.
Men mennesket har
ondt i livet og har sv¾rt ved at forstŒ det mest enkle budskab. En dag sker det
mŒske, at den sp¿rgende pludselig forstŒr, at genopstandelse betyder
genvindelse af en ikke adskillende eller universel bevidsthed det ¿jeblik man
vŒgner op fra sin adskilthed og
isolation.